Alla inlägg under januari 2009

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 31 januari 2009 22:38

Anja slog syrran i Härjecupen i dag. Det gjorde ju inte eftermiddagen direkt. Guess why!

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 31 januari 2009 17:02

Nu är det bara 11 månader kvar till nyår. Januari månad har bara rusat i väg. minns knappt vad man hunnit gjort under den här månaden. jaja, så är det.

   

I dagens Härjecup så var det kallt. Jag menar verkligen kallt. Det var 20 grader när vi kom till Klövsjö och det var ca 18 när de åkte. Uppe på toppen i Klövsjö var det dock bara 1 minusgrad men dit iddes jag inte åka. Jag var så frusen redan ändå. Anja blev 10:a och Towa blev 11:a. Towa var inte nöjd med sin åkning men det var Anja. Det är lite syskonkamp och i dagens storslalom så var det Anja som lyckades.


Nu snart skall det lagas Kycklingfajitas. Jag har aldrig gjort det hemma men någon gång måste ju bli den första.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 30 januari 2009 21:05

har varit fullspäckad. Jag har knappt hunnit kolla bloggar eller annat vettigt här hemma. Måndagen var väl hyffsat lugn förutom att jag jobbade från halv 8 till kl 17. Jag skulle väl ha varit på Yogan men eftersom jag visste att veckan skulle bli ganska jobbig. Tisdagen var det träning för tjejerna och på onsdagen åkte Per på fågeljakt och kommer hem i morgonkväll. I går så spelade jag o Towa fiol och det är ju himla kul.


Jag är ju inte direkt någon morgonmänniska men jag har haft tidiga tider fyra av 5 denna vecka pga möte samt sjukdom i arbetslaget. Kvällen förärades med en Arbetsplatsträff men innan det stjutsade jag tjejerna till slalombacken och sen åkte jag på möte. Farmor var en ängel som åkte upp och hämtade tjejerna och sedan stjusade hem dem så de hade ätit kvällsfika när jag kom hem. Skönt eftersom de brukar vara lite trött.  Tjejerna har även fått äta frukost på skolan och tydligen verkar det vara kul för det har varit väldigt lättsamma morgnar.


Vi har haft inskolning av ett barn på våran avdelning och det har gått väldigt bra. Beröm fick vi verkligen också i dag av föräldrarna. Hon tycker vi är väldigt bra fröknar och då blir jag så glad. Arbetet  handlar om att sätta barnen i focus och när barnen trivs och mår bra så mår även föräldrarna bra. Det är då barnen får möjlighet att utvecklas. Sen växer man som personal när man får höra att man gör ett bra arbete och beröm ger även personalen trygghet.   

I morgon är det dags för deltävling 2 i Härjecupen. Vi ska åka till Klövsjö. Där ska det vara varmare än här i Sveg så det känns som det är rätt val att göra i morgon för att över huvud taget kunna komma ut för enligt www.yr.no så ska det vara runt 17-22 grader kallt i morgon. Hoppas de har fel. 

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 24 januari 2009 22:23

ja då är det dagen efter Larz-Kristerz...Det var en trevlig kväll måste jag säga. Jag o I-L var först på Lilla Hotellet och åt god mat. Det var Räktoast till förrätt och sedan fläskfile med gorgonzola och efterrätten bestod av en varsin Irish Coffie.  


Vi började gå mot folkan vid kvart i 10 och sen redan då var det många människor där. Tre barer öppna och det var inte alls svårt att handla kvällens dryck. Det var en hel del människor där som man inte träffat på lång tid. Gamla klasskamrater från gymnasiet, gamla flörtar från Hede Folkparkstiden och en hel del andra trevliga människor.


Svegarna är inte direkt några som dansar och bjuder upp om man inte känner varandra och det var det som var så lyckat med gårdagen. Folk ville dansa och bjöd upp varandra oavsett om man kände personen eller inte.


Dagen i dag har innehållit lite småplock och det har känts som man gått på halvfart. Man har suttit i soffan och hejat på Södergren och gänget, Anja P, Ferry och ACO från soffan. Sedan så har man hejjat på Erik och Hanna i Körslaget och nu är det Nicholas Cage som är vår vän i tv-soffan.


I dag läste jag något väldigt tråkigt som hänt. En vän som har ett sto har tappat sitt föl i helgen. Jag vet hur mycket hon har sett fram emot detta och jag är verkligen ledsen för deras skull. 

  

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 21 januari 2009 22:37

I dag har jag varit hemma med Towa. Hon är sjuk min söta lilla tjej. Det började i går eller kanske redan i förgår när vi var hos svärmor och åt middag. Då hade hon velat hem sa Per. I går morse så var hon hängig och vi tog tempen. Den var 37,8 så hon fick stanna hemma. det var ju ingen hög temp men ändå. Hon var hemma själv på förmiddagen och det fixar hon. Både jag och Per fanns tillgänglig på telefon. När Per var hem på lunch så var hon mera hängig så de tog tempen och då hade hon 39,4 grader. Hela eftermiddagen så körde vi (Per och jag) lite varannanrejs för man vill inte att en 9åring ska vara helt själv med hög feber.

På kvällen spydde hon för att febern var så hög. 


I morse var tempen också hög, 39,3. Nu blir jag är hemma tills hon blir frisk. vi får väl greja och dona i vår egen takt.


På lördag är hon bjuden på kalas. I dag så sa hon att hon trodde hon var allergisk mot Claras kalas för Towa var sjuk i fjol med när det var kalasdags hos henne. Trist för T eftersom hon älskar att gå på kalas. Hon missar även slalomträningen och det är ju lite synd när hon tycker det är så kul. den är ju roligare också nu än tidigare.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 15 januari 2009 23:32

Inlägget kommer inte att handla mer än om magsjuka.


Människor i vår omvärld går omkring och bävar för magsjuka. När man väl fått det så brådskar man på med barn och sig själv till förskola, skola och jobb.

Vad händer?

Jo, man smittar sina barns kompisar, sina arbetskamrater som i sin tur smittar sina familjemedlemmar och så går karusellen bara runt och alla mår skit.


Det man inte tänker på vilka det egentligen drabbar.

Människor med diabetes tex. Det kan vara barnets kompis, förskolan/skolans personal eller jobbarkompisens superbussiga man/fru som har diabetes.

Det man gör att inte hålla sig med minst 48 timmars frånvaro från skola och jobb kan riskera dessa människors liv. (Mer info om "Smitta i Förskola" finns på Socialstyrelsens hemsida. Magsjuka står på sidan 59) Man bryr sig om människor i tredje världen men man ha inte kapacitet att bry sig om människorna i sin egen närhet.  



För dig som vill veta mer om diabetes kan läsa det på Diabetesförbundet.


Människor som är hjärt och lungsjuk men kan ändå jobba deltid kan vid en magsjuka bli så allvarligt sjuk att de kan dö därför att kräkningar påfrestar så mycket på hjärtat att det inte orkar slå vidare.

DET KALLAR JAG DUBBELMORAL 

sen går människan och surar som en liten unge för att någon talar om för personen att man tycker att den har dubbelmoral. Kanske var det ett sätt att utöka din omvärld som ligger närmare dig själv än långt borta...


Rätta mig om jag har fel, men i min värld är detta fel att inte tänka längre än till sig själv. Skriv gärna en kommentar om din åsikt för jag vill utveckla min egen omvärld

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 14 januari 2009 21:58

Jag kan inte fatta att man är så himla trött. Visst är jag en nattuggla men tröttheten är värre än vanligt. Är det lika med er?

Det är lika med barnen också. I kväll har Towa varit tröttarg. Det hör verkligen till ovanligheterna. Nästan som om det vore någon förkylning eller nått på gång. Den tongången brukar Anja stå för annars men idag var det ombytta roller.


Nu är det två arbetsdagar kvar och sedan skall vi jobba uppe i Björnberget. Förhoppningsvis skall isskorpan som blev i tövädret bli snö så det blir rolig och trevlig åkning.


För er som vill veta lite om väder och vind så finns det en norsk sida som tydligen skall vara bättre än svenska vädersidor enligt de ledande skidanläggningarna. Sveg hittar ni på denna sida: Svegsväder på yr.se

  

Sen vill jag säga GRATTIS till ACO och gänget som knep en tredjeplats i skidskyttestaffeten i dag. Härligt

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 9 januari 2009 21:05

Jag har visst inte skrivit här på hela året. Ni har väl haft skittråkigt, eller hur? Själv har livet varit hur upptaget som helst och nu är man även tillbaka till jobbet sedan tre dagar. Jag skulle nog behöva åka bort och lämna mobilen hemma men då får jag väl abstinens. Jag sitter just nu och kikar på Let´s dance och är lite smått inpad av Morgan Alling. Det var lite kul och han var duktig.


Hur som helst så har det varit full fart hela ledigheten. Alltså, man fattar inte att ta ledigt. Men jag kan ju inte låta bli att tycka det är lite kul också. Typiskt mig.


I morgon bär det av till Björnrike och första deltävlingen i Härjecupen. Det ska bli lite spännande och se hur tjejerna åker med tanke på att de åkt en gång med portar. Men det är som sagt en tävling mest på kul.


Det här med reklam alltså... det finns en reklam som jag verkligen gillar och en som jag avskyr. Den jag avskyr är den om zonnic munspray, det är den med gripklon i flygplanet på killen som lyssnar musik och diggar järnet.

Reklamen som jag gillar denna vecka är Icas reklam, den när Stig vill ha tips på rynkkräm. Hans kollega svarar med att Stig inte ska snacka om rynkor förrän de ger utslag på streckkodsläsaren. Självklart regestrerar läsaren Stig som Soltorkade tomater. Den är lite kul, eller rätt mycket kul.


Nä nu ska jag köra mina plågoandar till barn så de är hyffsat glada i morgon i stället.

Björnrike, her vi comes..... 

 

Ovido - Quiz & Flashcards