Alla inlägg under oktober 2008

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 30 oktober 2008 23:08

Ja nu är man hemkommen efter att ha varit på en liten minisemester med barnen. Jag brukar försöka vara ledig när de är ledig från skolan. Jag har själv fått den möjligheten och när jag var barn så var det nog så för väldigt många barn. I dag ser det helt annorlunda ut. I dag kräver nästan barnen att få vara på dagis, skola eller fritids för där är ju ändå kompisarna eftersom samhället präglas av att båda föräldrar jobbar.


Hur som helst så blev dagen bra. Var på Granngården och köpte en ridväst till Anja, sedan bar det av till Barnens hus, Triconor samt IXO-huset. Mycket spännande blev det. Hittade en massagedyna som jag vill ha. Den var så himla skön. Den var från OBH nordica. De kan visst mer än kasttruller knivar och , vågar. :-)


Fixade en klipptid till Towa med så nu är hon kort i nacken och längden fram är kvar. Hon blev väldigt nöjd och det känns bra


Innan resan bar av hemmåt så köptes sniglar för att äta alger i akvariet och praktbotior för att äta andra sniglar som invaderat akvariet. Det blev även lite växter, en kampfisk, dalmatinmollysar och rubingurami. Nu är det lite mer liv i mitt akvarium i gen. Ska försöka fixa till lampan också som någon lutat sig för tungt mot så det har släppt. Någon som har något tips att laga den på för vis. Snart lämnar jag in lampeländet på Mobergs så de får silicona lampan.


Medan jag var i en av affärerna i dag så ringde snälla ICA-Jalle:

- Hej, vad gör du i dag? (Jalle)

- Jag är i östersund. (M)

- Östersund!?!

- ja, men jag kommer hem i dag.

- Ja vad bra, du har kött här att hämta i eftermiddag då.

- Bra.


Nu har jag stått och paketerat en ½ gris och stoppat in i frysen. I morgon blir det färska kotletter med något mumsigt till men innan det ska jag till Härdal och städa.


Vi håller fortfarande på med mammas hus. Det känns som det aldrig blir klart men samtidigt har vi haft all tid i världen så vi får väl skylla oss själva.


Nu ska jag krypa i säng så jag kan åka iväg med lite pengar till Linnea. Man är ju alltid ute i sista sekunden. Tänk att man aldrig lär sig.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 29 oktober 2008 22:41

Dagen har varit fylld av inputt från två olika föreläsare. Jag har redan skrivit ner just för att kunna kolla tillbaka vid tillfällen för att påminna mig själv.


Efter föreläsningarna så åkte jag ner till stan där jag mötte upp Linda och tjejerna. Det blev lite shopping till både mig och barnen. Sen plockade vi upp Lindas gubbe. Sen åkte vi ut till Lillänge där en dammsugare skulle inköpas. Jag och barnen var in på Team Sportia för att kolla efter ett par täckisar till A.

Sen blev det pizza och avkoppling i soffan. Nu sover barnen, L och N har lagt sig och jag sitter o kikar på TV. Lugnet är här och huvet är fullt. Rätt skönt med tystnaden.


En annan sak är att i dag har det snöat här i Östersund. Tillräckligt mycket för att det skulle bli helt vitt ute. Ljuset är på väg. Det gillar jag verkligen med snön. Hoppas för fullt att det kommer att vara en vit julskyltning och en vit jul.


Nä nu har ni säkert tröttnat på att läsa så nu blir det att ladda för sovning.


mô råkas

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 29 oktober 2008 20:44

Vi pratade en del om vad Kvalité är för något och en definition är: Förmåga att tillfredsställa och helst överträffa kundernas behov och förväntningar. Kvalité på en tjänst innehåller Pålitlighet, trovärdighet, omgivning, inlevelseförmåga, tillgänglighet, artighet och tjänstvillighet. Att utveckla kvalitén handlar om att jobba med ständiga förbättringar innan, under och efter en "produktion"


Under föreläsningen som pratades det om att hur några enstaka kunder som är missnöjda berättar för ca tot 1000 pers som då tar till sig det som de hört. Man måste se kunderna som sin marknadsförare.

Under föreläsningen fick vi tänka oss lite frågor som man kan dra nytta av i vårt arbete och de är:

  • Vilka är våra kunder?
  • Vilka behov och förväntningar har våra kunder?
  • Hur får vi reda på kundernas behov och förväntningar?
  • Hur tillfredsställer vi kundernas behov och förväntningar?
  • hur mäter vi att våra kunder är nöjda?

Allt detta är en process som går i en spiral allt eftersom vi uppfyller kundernas behov och förväntnigar så skapas det hela tiden nya.


Föreläsaren som hette Ingela Bäckström och jobbade för Mittuniversitetet visade oss några olika modeller på sätt att se kvalié och det är inget som skall stå här men det viktiga är att man tänker på är att Vad bygger vi våra beslut på samt att de anställda eller ens medarbetare måste känna delaktighet, engagemang och ansvar för att kunna utföra ett bra arbete.


En annan sak som sas och som jag kan hålla med om är att det är bättre med höga förväntningar än höga krav men framförallt att Den som slutar att bli bättre slutar snart att vara bra.


Vi fick se några verktyg i kvalitetsarbetet som kan vara bra att ha med sig men det viktiga är att omvandla all info man fått i dag till den miljö på just min arbetsplats och till skola och förskola.

Att tänka lite i de här banorna skulle kunna göra arbetsmiljö och barnens lärandemiljö till något väldigt positivt. Man kan ju förståss inte glömma bort att våra chefer har en viktig och stöttande roll för att detta skall kunna hanteras. Utan deras vision, samhällets mål och våra strategier så skulle det kunna bli något helt annat i slutänden än det var tänkt.


Nu ska man väl inte svälja allt man hör och läser men som jag tidigare skrev: den som slutar att bli bättre slutar snart att vara bra.


Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 29 oktober 2008 20:23

Har varit på en föreläsning eller faktist så var det två stycken. Den ena var med Arne Trageton som menar att barn lär sig lättare att läsa genom att skriva till sig läsningen. Han menar vidare att barnen skall lära sig detta genom att skriva på dator i ordbehandlingsprogram. Han förkastar skolornas datasalar. Datorer skall finnas i klassrummen eftersom barnen måste få skriva när dä själva vill och när de själva har något att skriva om. Helst skall de också jobba två och två.


Spelen som används i dag bygger på traditionell undervisning var en annan åsikt han hade.

Lek med material eller utevistelse som kan ge grund till skrivning var något som var viktigt för att ge grund till lärande.

Han berättade att i Norge, Bergens kommune, så har man satsat så mycket så att alla skolorna i kommunen jobbar efter Tragetons skriv och läsmodell.

Han pratade också om ergonomi och barn skall inte sitta vid datorn utan de skall stå. Det gynnar deras motoriska utveckling eftersom människan är gjord för att stå, springa/gå och ligga.

Bärbara datorer var ett bra val eftersom de inte tar någon större plats.

Han frågade oss också om det var viktigt att alla skulle vara med i en samling. Är det nödvändigt och för vem är det nödvändigt?


Ja det var lite tankar som han väckte hos en. Mycket intressant var det. Nu var jag inte med de sista timmarna eftersom jag gick över på en annan föreläsning. Tyckte att det var lite synd men samtidigt var den andra föreläsningen väldigt intressant också.


Lite hemsidor som han rekomenderade:

http://www.skola.ornskoldsvik.se/steg

http://ans.hsh.no/home/atr/tekstskaping/


Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 28 oktober 2008 22:31

Ja nu är vi framme  i Staden. Vi kom väl vid 5-tiden och då åkte vi till Granngården och kollade lite efter en ridväst. Jag vill försöka få tag på hansbos ridväst men Granngården hade den inte. De hade sin egen väst där men den har fått sämre betyg än hansbo-västen. Konsumentverkets test är här: http://www.testfakta.se/img/2008/7/1/46375.pdf

En väst med dragkedja fram är inte intressant alls. De västarna har inte alls fått bra betyg.


När de stängde kl 6 så gick vi parkeringen över till ÖoB. Där finns en hel del smått och gått och även fast man tycker att man inte plockat så mycket så kostar det ändå en del i kassan.


Linda hämtade vi strax efter kl 19 och då åkte vi till MAX och käkade middag. Sedan var det shopping på Hemköp så att vi ska ha frukost och i allt virrvarr när grejorna ska upp i lägenheten så hittar jag inte plånboken. Det är inte första gången tyvärr. Jag är hopplös när det gäller det.

Ha det gott nu och vi hörs sen. Nu är det ett försök till sova som gäller.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 28 oktober 2008 13:00

Var nere i på Ica i går och hittade TRE-I-RAD.

Jag har letat ett sådant enkelt spel som kan fängsla vem som helst och nu sitter busarna och spelar mot varandra. Tror den får faktiskt följa med till Östersund i bilen så blir det lite skoj för dem och inte så drygt..

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 28 oktober 2008 10:22

Halloj!


Jag ska ha ljusparty den 27 november. Kom gärna och hälsa på då och lukta lite. Det är inget köptvång men det är alltid lite trevligt att träffa människor vid en avslappnad miljö. Jag fixar lite fika och ni det glada humöret.

kolla lite på www.partylite.se


Kanske kan man hitta en julklapp och det är ju inte helt fel det heller.


Hör av er här så vet jag. Ta gärna med en vän.

Jag återkommer med klockslag senare men jag tror det blir kl 18 eller 18:30.

Kramis

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 28 oktober 2008 09:53

I dag ska jag och busarna upp till Östersund. I går hade jag ringt och beställt tid för däckbyte och när jag vaknade i morse kändes det rätt bra eftersom det regnade snö och gatan var alldeles vit. Det är inte så mycket snö men alldeles tillräckligt för att barnen klädde sig vinterkläder och vinterskor och ut och lekte innan frukost. Visst är det härligt. De ville inte ens in när gröten var klar.


Nu packas det och snart ska jag bege mig till SALAB för att plocka ur sommardäcken som tar stor plats i bagaget. Vi kommer att vara i Östersund tills på torsdag. I morgon onsdag ska jag på föreläsningar genom jobbet hela dagen och töserna skall vara med Linda hela dagen. Man får hoppas de håller sig i skinnet men det lär nog inte vara några problem.

Ovido - Quiz & Flashcards