Alla inlägg under december 2008

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 31 december 2008 10:38


  

Ha en bra dag på årets sista dag. Nästa års första dag tillbringar vi i Björnberget. Det skulle bli lite kallare i morgon så då är det nog en behaglig temperatur i Slalombacken.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 30 december 2008 22:20

Ja då har man fixat till efterrätten till i morgon då.

Det ska bli glass. Efterom majoriteten är barn så måste man väl anpassa sig efter dem. Jag tror ju inte att de andra har något emot efterrätten eftersom det är Parfait. Jag har gjort Hallonparfait  på ovansidan och botten är en Pepparkaksparfait. Båda är så himla GODA.

Receptet till papparkaksparfaiten är så här:


Pepparkaksparfait   

Ingredienser

3 äggulor

1 dl florsocker

1½ tsk mald kanel

1 tsk mald ingefära

3/4 tsk malda nejlikor ( I vissa är det 1 tsk)

3 dl vispgrädde

3 äggvitor 


Vispa äggulor och socker vitt och pösigt.

Tillsätt kanel, nejlika och ingefära.Vispa grädden (hårt men ej till smör) och blanda den med äggsmeten lite slarvigt.Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem lite slarvigt i smeten.Lägg en smörpappersremsa (aldrig använt) i botten och upp på kortsidorna i en 1½ liters form (en sån där avlång form blir perfekt).Häll i smeten och frys i minst 6 timmar.Ta ut parfaiten 15 minuter före servering. Stjälp upp på ett fat, ta bort pappret och servera med pepparkakor och rårörda lingon. Man kan även hälla lingon över själva parfaiten och lite runtom, det ser trevligt ut.
Pepparkakorna "pyntar" man med runtom men man kan nog även blanda i "trasiga" pepparkaksbitar i men det har jag aldrig provat.  I ugnen har jag nyligen stoppan in en fryst köttbit av älg som skall bli en   tjälknul. Håll tummarna för det är första gången jag gör den.
Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 29 december 2008 21:11

I dag har jag jobbat i serveringen uppe vid slalombacken Björnberget.

När jag kom dit var det -14, 5 grader vid stugan och -9 vid toppen kl 9,30. Nere på Sveg var det nästan 20 grader kallt.

Till en början var det lugna gatan men allt eftersom klockan närmade sig lunchtid ramlade det in en efter en.

 

Det blev bra rusch må jag säga och för er som tycke att det inte fanns något att göra så ta en tripp till Björnberget och åk lite pulka eller bara njut av livet i backen. Hur mysigt som helst har Björnbergets besökare haft. De har inte ens klagat på kylan.

  
I morgon så bär det nog av en sväng för oss dit med för det är bra mycket varmare där än på Sveg om vädret är det samma som i dag.


Ha en bra dag och Gott nytt år gott folk

  


Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 28 december 2008 23:25

huvvaligen vad tiden rusar iväg. Nu är det bara några dagar kvar på det här året.


Barnen är nöjda med tomtens besök. De fick både karaokemaskin och Wii. Enligt Anja så var bästa födelsedagspresenten från morfar. En hel ananas. Hon älskar ananas och tydligen så var det den som var den absoluta favoriten av alla födelsedagspresenter. I bland så blir man förvånad men det är ganska skönt att höra att det inte är det materiella som var det viktigaste. Visst blev tjejerna glada över att få påslakansett med häst (Towa) och Tingeling (Anja) på. My little pony fanns också med samt en del annat smått och gott.

Anja fick även badkort på badhuset vilket var en väldigt hög önskan eftersom man fyller 7 år och då måste man ha badkort eller betala om man vill in i Badhuset här i Sveg.


I dag förgylldes julen lite med Grötfest i Härdal. Barnen dansade och lekte. När halva tiden gått kom Judas på besök med två tomtar. Sedan var det dags för den sedvanliga "tomtegröten". Efter det blev det uppträdanden av modiga flickor och pojkar. Anja ville upp men inte Towa. Det slutade med att T följde med A upp om det skulle bli någon sång. Publiken förärades med Granblues och det var ingen av de andra barnen som sjöng den.  Härdalsbarnen hade någon variant på Staffan var en stalledräng som jag aldrig hade hört, men tydligen så fastnade den hos Anja för den sjöng hon i duschen ikväll.


Det som står på morgonens dagordning är mera uppackning, jobb i slalombacken och fixa revbensbjäll. Jag längtar efter att få äta det så jag hoppas verkligen att jag lyckas med dem nu.Det tråkiga är att jag inte riktigt vet hur jag skall fixa marinaden men det löser sig säkert.


Hur det än är så är det skönt att få vara hemma igen. Borta bra men hemma bäst.


Natti natti  

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 25 december 2008 19:48

Ny är julafton avverkad och nästan lika med juldagen. Med väldigt förväntansfulla barn så dök äntligen tomten upp. Nu duger inte det lilla enkla längre utan nu är det större och dyrare krav som önskas. Barnen hade önskat sig både karaoke och WII och tomten hade lyssnat på deras önskningar. Karaoken är testad och älskad. Sånger från 2008 års melodifestival med Charlotte, Amy, Nordman, Benzing och gänget.


I dag har vi varit och åkt i Björnberget. Det blev säsongens premiäråk för egen del men ungarna har redan åkt på träning tidigare i december. Det var väldigt skönt att komma ut en sväng men gud vad det brann i låren första åket.

I morgon blir det lite längdskidåkning. Det ska bli väldig   skönt det med.


Till er som jag inte redan sagt det till: God Jul och gott nytt år.

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 21 december 2008 13:05


Fjärde advent i dag och julafton närmar sig i en rasande fart.

I morgon fyller min pappa 60 år. Den riktiga presenten blir vid ett senare tillfälle. Vad det blir nämner jag inte men jag det blir inga saker. Han kan köpa sig allt han vill ha och då blir sådanna presenter överflödiga.


Förmiddagen har jag och familjen tillägnat sandtjärn. Barnen åkte ett varv och jag åkte 3 varv runt tjärnen. Det kändes rätt bra efteråt. Tanken var att vi skulle till badhuset också men det är mycket skönare att vara ute en sådan här dag. Man blir mycket piggare.


Tanken med resten av dagen är att vi skulle ta bilen fram på sveg och shoppa lite men batteriet är urdraget för jag hade visst glömt att släcka lampor inne i bilen. Hoppas nu inte batteriet är förstört eftersom det varit ca 12 grader kallt i natt.


Towa har suttit med blekning i håret och har blivit ljusare. Lite rött är det också men det beror på att hon hade lite svart färg innan. Hur som helst så är hon nöjd ändå och det är det viktiga.


Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 20 december 2008 21:30

Larz Kristerz VANN för er som inte redan vet


De "krossade" slembandet Scotts

Av ☆ ღ ♥ Maria ♥ ღ ☆ - 20 december 2008 21:07

Jag hoppas Larz Kristerz slår Scotts i duellen, eller ännu bättre att Larz Kristerz kommer till duellen men inte Scotts. Sångaren i Scotts ser visserligen helt OK ut men jag skulle inte lita på honom för en sekund. Usch.....


Den 23 januari blir det nog ett besök på folkan när Larz Kristerz stiger upp på dansbandsscenen här i Sveg.

Nån mer som funderat på att gå ut då?


Ovido - Quiz & Flashcards